OCENA TEMPERATURY PRAW CZŁOWIEKA W TWOJEJ SZKOLE

Zamieszczone w poniższym kwestionariuszu pojęcie dyskryminacji odnosi się do szerokiego spektrum zagadnień: rasy, etnicznej/kulturowej przynależności, płci, sprawności fizycznej i intelektualnej, związków przyjaźni, wieku, kultury, niepełnosprawności, statusu klasowego i ekonomicznego, wyglądu zewnętrznego, orientacji seksualnej, obranego stylu życia, narodowości i przestrzeni życiowej. Ponieważ lista ta jest obszerniejsza niż w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, jest ona bardziej pomocna w określeniu sytuacji praw człowieka w Waszej szkolnej społeczności.
Pytania odnoszą się do poszczególnych artykułów Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Przeczytaj po kolei twierdzenia i oceń stopień, w jakim opisuje ono społeczność w twojej szkole, wpisując liczbę w puste miejsce obok twierdzenia. Bierz pod uwagę całą szkolną społeczność (tzn. uczniów, nauczycieli, pracowników administracji, obsługę). Na zakończenie, podlicz punkty by uzyskać całościową ocen:
SKALA OCEN
1-nie/nigdy
2-rzadko
3-często
4-tak/zawsze
5-nie wiem

KWESTIONARIUSZ
_____  1. Moja szkoła jest miejscem, gdzie uczniowie są bezpieczni. (Artykuły nr 3, 5)

______2. Wszyscy uczniowie są informowani i zachęcani w równym stopniu do korzystania z naukowych i  zawodowych możliwości. (Artykuł nr 2)

______3. Członkowie szkolnej społeczności nie są dyskryminowani ze względu na swoje życiowe wybory, takie jak sposób ubierania się, obracanie się w kręgu określonych osób, czy pozaszkolne aktywności. (Artykuły nr 2, 1)
______4. Moja szkoła zapewnia równy dostęp do pomocy naukowych, oferowanych zajęć.(Artykuły nr 2, 7)

______5. Członkowie społeczności mojej szkoły będą przeciw dyskryminującym lub upokarzającym  działaniom, materiałom lub treściom w szkole. (Artykuły nr 2, 3, 7, 28, 29)

______6. Gdy ktoś upokarza lub narusza prawa innej osoby, pomaga się mu w zmianie zachowania.(Artykuł nr 26)

______7. Członkowie społeczności w mojej szkole troszczą się o mnie jako człowieka w takim samym  stopniu, jak o postępy w nauce i starają się pomóc mi kiedy jestem w potrzebie. (Artykuły nr 3,  22, 26, 29)

______8. Kiedy narastają konflikty, próbujemy rozwiązać je bez użycia siły. (Artykuły nr 3, 28)

______9. Określone procedury i zasady działania zostają podjęte, gdy składane są skargi dotyczące nękania lub dyskryminacji. (Artykuły 3, 7)

______10. W sprawach związanych z dyscypliną (włączając zawieszenie w prawach ucznia i wydalenie  ze szkoły), wszyscy traktowani są na równych i bezstronnych zasadach w orzekaniu winy i kary. (Artykuły 6, 7, 8, 9, 10)

______11. Nikt w naszej szkole nie jest narażony na poniżające traktowanie lub karanie. (Artykuł 5)

______12. Osoba oskarżona o niewłaściwe postępowanie jest uznawana za niewinną do momentu  udowodnienia winy. (Artykuł 11)

______13. Moje prawo do posiadania osobistych granic i rzeczy jest respektowane. (Artykuły 12, 17)

______14. Moja szkolna społeczność serdecznie przyjmuje uczniów, nauczycieli, pracowników  administracji i  obsługi z innych środowisk i kultur, włączając w to obcokrajowców.  Artykuły 2, 6, 13, 14, 15)

______15. Mogę swobodnie wyrażać swoje przekonania i mówić o swoich przemyśleniach (na tematy  polityczne, religijne, kulturalne lub inne) bez obawy przed dyskryminacją. (Artykuł 19)

______16. Członkowie mojej szkoły mogą wydawać i szerzyć publikacje bez obawy przed cenzurą czy  karą. (Artykuł 19)

______17. Odmienne wypowiedzi i punkty widzenia (dotyczące np. orientacji seksualnej, płci, rasy/przynależności etnicznej, ideologii) przedstawiane są na zajęciach, w podręcznikach, na apelach, w regulaminach bibliotecznych i klasowych. (Artykuły 2, 19, 27)

______18. Mam możliwość wyrażania swojej kultury poprzez muzykę, sztuki plastyczne i w pracach pisemnych. (Artykuł 19, 27, 28)

______19. Członkowie mojej szkoły mają możliwość uczestniczenia (indywidualnie lub poprzez stowarzyszenia) w demokratycznym decydowaniu o rozwoju szkolnych reguł i zasad. Artykuły 20, 21, 23)

______20. Członkowie mojej szkoły mają prawo do stowarzyszania się wewnątrz szkoły w celu występowania w obronie swoich praw lub praw innych osób. (Artykuły 19, 20, 23)

______21. Członkowie mojej szkoły zachęcają się nawzajem do poszerzania świadomości społecznej i  globalnych problemów dotyczących sprawiedliwości, ekologii, ubóstwa i pokoju. (Preambuła & Artykuły 26, 29)

______22. Członkowie mojej szkoły zachęcają się nawzajem do organizowania się i działania na rzecz globalnych problemów dotyczących sprawiedliwości, ekologii, ubóstwa i pokoju. Artykuły 23, 24)

______23. Członkowie społeczności mojej szkoły są w stanie wypocząć stosownie do dnia spędzonego w szkole czy w pracy w rozsądnych godzinach pracy na uczciwych warunkach. (Artykuły 3, 24)

______24. Pracownicy w mojej szkole dostają dostatecznie wysokie wynagrodzenie, zapewniające im  życie w zdrowiu i dobre samopoczucie (włączając w to kwestię mieszkaniową, wyżywienie, niezbędne świadczenia socjalne i ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,choroby i podeszłego wieku) ich samych i ich rodzin. (Artykuły 22, 25)

______25. Biorę odpowiedzialność za to, by w mojej szkole nie było dyskryminacji i by ludzie zachowywali się w sposób promujący bezpieczeństwo i dobre samopoczucie społeczności szkolnej. (Artykuły 1, 29)
MOŻLIWA DO OSIĄGNIĘCIA TEMPERATURA = 100 STOPNI PRAW CZŁOWIEKA

TEMPERATURA W TWOJEJ SZKOLE______________________________

Źródło: www.ceo.org
Ostatnia modyfikacja: wtorek, 14 grudzień 2010, 14:34