O TYM JUŻ MÓWILIŚMY

1. Kontakt w sytuacji pomagania - cechy dobrego pomagacza.
Pamiętaj !!! Pomocą innym zajmują się nie tylko instytucje, ale także ludzie dobrej woli. Każdy może pomagać innym. Ludzi oczekujących na pomoc jest wielu. Nie należy przechodzić wobec nich obojętnie.
2. Sieć wsparcia społecznego.
Wsparcie społeczne to wszelka dostępna dla jednostki pomoc w trudnych sytuacjach. Jest ona potrzebna każdemu człowiekowi - w różnych sytuacjach życiowych, ale również każdy z nas sam może stać się źródłem wsparcia dla innych!!!
3. Kim jestem? Mój temperament, moja osobowość.
Krótko mówiąc rozwój osobowości polega na tym, żeby nabywać jak najwięcej cech pozytywnych, a pozbywać się negatywnych swojego temperamentu.
Temperament + cechy nabyte = osobowość (osobowość kształci się przez całe życie).
4. Specyfika pracy w Domu Dziecka - spotkanie z przedstawicielem Domu Dziecka z Opola - pedagog Panią Ewą Magierą.
5. Przygotowanie zajęć dla dzieci grupy przedszkolnej - opracowanie scenariusza i materiałów dydaktycznych.
6. Czas na finał - zajęcia z przedszkolakami
7. Komunikacja interpersonalna - Mowa ciała.
Badania wykazały, że w procesie porozumiewania się sygnały niewerbalne wywierają na rozmówców pięciokrotnie większy wpływ niż używane przez nich słowa. Skoro taka duża ilość informacji przekazywana jest drogą niewerbalną to warto poznać co nieco z języka niewerbalnego.
8. Umiejętność aktywnego słuchania.
Jest to umiejętność szczególnie ważna w zawodzie „pomagacza”. Ale czy każdy z nas tak naprawdę potrafi słuchać...?
9. Parafraza i odzwierciedlanie uczuć.10. Wspieranie szkolnych działań profilaktycznych – przygotowanie materiałów na temat negatywnych skutków zażywania środków psychoaktywnych.
11. Specyfika pracy z osobami uzależnionymi - spotkanie z terapeutą uzależnień Stowarzyszenia na rzecz Ludzi Uzależnionych TO CZŁOWIEK z Opola. Przygotowanie reportażu nt. negatywnych skutków przyjmowania środków psychoaktywnych.
12. Specyfika pracy "pomagacza" w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - spotkanie z psycholog Panią Magdaleną Bogucką.
13. Asertywność jako postawa życiowa.
„Być asertywnym to zaistnieć. Nie być doskonałym. Ujawniać przed innymi nasze słabości, irracjonalne emocje, opinie, osobliwe preferencje, niewytłumaczalne upodobania, niezrozumiałe marzenia i zwykłe, ludzkie ja. Zaistnieć. Nie tak, by inni się przed nami kłaniali lub ukrywali, ale tak, by sami także zachcieli zaistnieć. Takie podejście uznaje prawo każdego człowieka do tego, by był równie irracjonalnie myślący, niedoskonały i ludzki, jak my”. /Randy J. Paterson/
14. Kształtowanie umiejętności asertywnego zachowania się.
15. Opracowanie kwestionariusza wywiadu z przedstawicielem Komendy Powiatowej Policji z Krapkowic nt. prawnych konsekwencji sięgania po środki psychoaktywne.
16. Specyfika pracy policjanta - spotkanie z przedstawicielem Komendy Powiatowej Policji z Krapkowic. Przygotowanie reportażu nt. prawnych konsekwencji sięgania po środki psychoaktywne.
17. Innowacyjne metody pracy pedagoga. Wstęp do arteterapii.
Muzyka, taniec, teatr, film, książka, malarstwo, rzeźba, grafika, fotografia... w pracy z drugim człowiekiem można wykazać się niezwykłą kreatywnością.
18. Stres pod kontrolą - zajęcia relaksacyjne z elementami muzykoterapii.
19. Malowanie mandali - warsztaty relaksacyjne.
20. Relaksacja jako antidotum na stresujące tempo życia. Źródła stresu. Mój sposób na radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
21. Specyfika pracy z osobami niepełnosprawnymi. Niepełnosprawni czy naprawdę inni?
Próba przełamania barier między osobami pełnosprawnymi a niepełnosprawnymi...